Akademiet for Talentfulde Unge tilbyder seminarer, workshops, foredrag, virksomheds- og universitetsbesøg til unge gymnasieelever, der har særligt akademisk talent og en bredspektret faglig interesse. I samarbejde med universiteter og erhvervslivet udfordrer Akademiet de unge både fagligt og socialt og styrker deres akademiske og personlige udvikling.

Torsdag, 31. marts 2016 – 17:00 til 20:00 har unge gymnasielever mulighed for at se og hør om ABACUS 2.0  – Danmarks største computer.

Med en ydeevne på 582,2 såkaldte teraflop/s er supercomputeren ABACUS i stand til at beregne over en halv billiard beregninger i sekundet. Det vil et menneske udstyret med en lommeregner til sammenligning skulle bruge godt 18 millioner år på. Med denne regnekraft overhaler den en meget hurtig spillecomputer indenom 2000 gange, og dermed er ABACUS 2.0 faktisk Danmarks største computer.

ABACUS 2.0 er 20 gange hurtigere end Danmarks hidtil stærkeste supercomputer. ABACUS er latin og betyder kugleramme, og med kapacitet til at lave en halv billiard beregninger i sekundet må supercomputeren siges at være en opgradering fra den gammelkendte kugleramme version 1.0.

Torsdag, 17. marts 2016 – 12:00.

Se http://syd.ungetalenter.dk/node/27637

Categories: