Dato: Torsdag, 31. marts 2016 – 17:00 til 20:00

– Kom og se og hør om Danmarks største computer

ABACUS – Danmarks største computer

v/ Naturvidenskabelig Fakultet, SDU

Med en ydeevne på 582,2 såkaldte teraflop/s er supercomputeren ABACUS i stand til at beregne over en halv billiard beregninger i sekundet. Det vil et menneske udstyret med en lommeregner til sammenligning skulle bruge godt 18 millioner år på. Med denne regnekraft overhaler den en meget hurtig spillecomputer indenom 2000 gange, og dermed er Abacus 2.0 faktisk Danmarks største computer.

ABACUS 2.0 er 20 gange hurtigere end Danmarks hidtil stærkeste supercomputer. ABACUS er latin og betyder kugleramme, og med kapacitet til at lave en halv billiard beregninger i sekundet må supercomputeren siges at være en opgradering fra den gammelkendte kugleramme version 1.0.

Kom og hør om computeren og hvordan den hjælper universitetets forskere. Vi tager dig også med ned til computeren, som er placeret på SDU i Odense. Bemærk, dele af aktiviteten foregår på engelsk.

Program:

Kl. 17.00 Pick up at the entrance v/Specialkonsulent Allan Haurballe Madsen, Naturvidenskabeligt Fakultet
Kl. 17.10 Welcome and intro v/Professor Claudio Pica, Institut for Matematik & Datalogi
Kl. 17.40 Walk to ABACUS with Claudio
Kl. 18.00 Short break
Kl. 18.05 My work on the Thompson group v/Postdoc Maria Ramirez-Solano, Institut for Matematik & Datalogi
Kl. 18.35 Utilizing High Performance Computing in Chemistry v/Postdoc Casper Steinmann Svendsen, Institut for Fysik, Kemi & Farmaci

Using high-performance computing in chemistry is becoming an increasingly valuable tool, especially to support experimental data or to obtain that is not possible in experiments. I will present two different applications on using state of the art computational methods that utilize high-performance computing to tackle truly large systems. One application is on obtaining NMR parameters for entire proteins which is useful for protein folding. The other application is on understanding how small molecules bind to large proteins.

Kl. 19.05 Dinner break

Kl. 19.25 Introduktion til soft-matter og computer simulation v/Lektor Carsten Svaneborg, Institut for Fysik, kemi & Farmaci

En stor del af de materialer vi er i kontakt med i hverdagen deler egenskaber mellem faste eller flydende stoffer f.eks. maling, flydende krystaller, geler, kød, celler og gummi. Soft-matter er fællesbetegnelsen for alle disse materialer. Vi er interesseret i at forstå den fundamentale fysik af soft-matter. Dvs. hvordan molekylære strukturer og vekselvirkninger giver ophav til materialers egenskaber, og derfor også hvordan man kan designe nye materialer med nyttige egenskaber. Konkret vil jeg fortælle om hvordan jeg bruger ABACUS til at simulere gummimaterialer. Gummi består af polymerer, der er lange trådformede molekyler, og i gummi er disse sammenfiltret ligesom i spaghetti. For at forstå gummi må studerer hvordan molekyler der er filtret sammen opfører sig.

Kl. 20.00 Finish

Categories: